TROMSØ BY 225 ÅR

Hei!
LØYPEBESKRIVELSE JUBILEUMSMARSJEN TROMSØ BY 225 ÅR

Start ved Skansen.
Gå ned bakken mot Polarmuseet og gå etter kaia, du passerer Bangsund brygga gull brygge som har en kaffe som heter full steam i første etasje og Rieberbygga rød brygge som i dag huser Rednings Selskapet på din høyre side.
Gå videre mot Kystens hus som du også får på din høyre side. Her tar du av til høyre og gå mot Peppes Pizza. Ta til venstre ned mot kaia ved Peppes Pizza og følg kaia mot Scandic Hotel.
Derfra går du videre mot Rorbua og Yonas Pizza som du får på din høyre side. Fortsett mot Tromsø Havneterminal, ta svakt til høyre ved Dalsbøkiosken. Gå over plassen mot The Edge Hotel. Ta til høyre ved Skarven og gå mot Nerstranda kjøpesenter.
Ta til venstre mot kaia på nedsiden av Nerstranda kjøpesenter og gå mot Polaria og Hålogaland teater. (Hjalmar Johansens gate).
For de som går 5 km blir det vending ved bygg nr. 100 J. Gå samme vei tilbake til start.
For de som går 11 km.
Gå mot NorEngros og ta til høyre ved REMA 1000 og gå opp mot Strandveien. Ta til venstre når du er kommet på Strandveien og følg gangveien mot Sydspissen. Underveis passerer du Shell Express, ta til venstre ved Tisnesveien og gå ned mot sjøen ved enden av veien, ta så til høyre og følg strandpromenaden mot Telegrafbukta. Gå mot parkeringsplassen og kryss Kvaløyvegen i fotgjengerfeltet.
Gå opp bakken mot Tromsø Museum og ta til venstre inn i lysløypa/turløypa og følg den. Kryss Vesterliveien og gå inn i Nordpolveien som følges til du igjen går inn i lys/turløypa. Følg lys/turløypa til du kommer til du skal krysse Holtveien. (Du passerer Karmelittklosteret «Totus Tuus»,) kryss Åsgårdveien og fortsett i lys/turløypa til du skal krysse Langnesveien. Gå mot trebrua ved Prestvannet og mot parkeringen ved den samiske barnehagen og inn i Prestvannveien.
Ta til høyre inn i Myrengveien og følg den, ta så til venstre inn i Haakon VII s gate og til høyre inn i TH Øiensgate, så til venstre inn i Petersborggata og gå mot Tromsø Maritime skole. Her svinger du til høyre på sørsida av skolen og fortsett til et stort monument på baksiden.
Her er det fantastisk utsikt over Tromsø sentrum og fastlandet fra Kroken i nord til Gammelgård i sør. På andre siden av Tromsøbrua sees Ishavskatedralen (Tromsdalen kirke), Tromsdalstinden og Fjellheisen.
Fortsett rundt skolen og gå ned en liten bratt bakke, ned St.Hanshaugen og inn i Verftsgata. Ta til høyre inn i Skansegata og til mål ved Skansen.

Løypa er merket med oransje IVV band og piler.